crew trainer??

post nie sebenarnye aku nk post hari jumaat hari tu tapi aku tengah rushing nak g camping kn .. so tak sempat la ..malam nie baru sempat post

cerite nye bermula pade hari jumaat hari tu .. aku keje kul 8 pagi ..tup2 dengar HQ nk datang ..(HQ = headquarters) ..oopss lupe nk ckp , saye bekerja di sebuah restoran fast food iaitu McDonald's ..so yg dtg tu headquarters McDonalds la dari KL ..

cuak tu ade la sikit sebab dye datang nk tgok care kite bekerja DENGAN BETOL , pantas dan lain lain la ..

mampu ke kau aniq oi ?? kau dah cukup bagus ke ? aku teruskan kerja aku macam biase sementara dyorg tgah wt spotcheck kt manager2 aku .. cara2 manager aku bekerja sume sume tu la

then tak tau asal tetibe customer rmai giler .. hari jumaat time time cm tu biase nye tak rmai .. aku handle la dengan sempoi je .. then tetibe "ANIQ !! AYAM HABES !! " .. manager aku jerit ..


dengan segerenye aku bukak glove pegi masak ayam .. aku tak pk ape lg dh aku tkot kalau ayam ade hutang kang aku kene marah ..so aku terus je la g masak ayam tanpe pk kn kak miza handle sorg kt dlm kitchen .. aku suh fidaie backup kak miza ..

sejurus aku masok kn ayam dlm minyak aku masok kitchen balek .. kalau korg tgok aku dah macam lari marathon dah dlm kitchen sebab tak cukup org nk handle
tup2 aku tgok orang HQ dah tolong kt kitchen .. pergh !! dyorg dah start tgok care kiteorg bekerja .. aku amek position aku sebagai ASSEMBLER ..then budak2 kaunter asyk mintak product je .. ade je yg tak dapat .. leader dalam kitchen ialah INITIATOR sebab dye yg memulakan perjalanan sebuah burger tu ..mase tu fidaie jadi initiator ..

kalau dye tak mulakan jadi la cm tadi ..budak2 kaunter asyik mintak2 je ..then kak julie (store manager) suruh aku jadi initiator .. adoiyai .. dah le org HQ ade ..aku pulak kene ..

then aku buat je la cm biase .. ikut procedure .. flow burger still under control ..budak2 kaunter xde lagi yg mintak product ..well done aniq! **cakap dlm ati la

then lagi sekali "ANIQ!!" ..cube korg teke ape bende dye nak ..haha.."ANIQ!! AYAM HABES!!" haha ..lagi sekali kn ? aku pon respon "thank you" .. terus aku g masak ayam dengan pantas nye

then aku rendam la ayam tu dalam minyak .. aku tgok yg hutang dah bnyk .. macam xckup je ayam nie ..then aku g la masak agi .. tgah2 buat ayam ,manager aku ABG ADEQ suh aku buat ribena ..sepatotnye tu keje budak kaunter ..tak pe la aku tolong .. "ok bang , jap ye , tgah buat ayam nie" ..then aku tolong la budak kaunter buat ribena ..*malas korg ye,aku pulak kene ..then aku tuanglah air tu kt kaunter ..dlm bekas nye la maksud aku ..

tgah2 tuang kn air ribena tu kn .. KAK AZLIN bisik kt aku "aniq , boleh tolong akak buat kn air milo?" ..dalam fikiran aku, aku pk ayam aku xsiap lagi , nak tolong budak kaunter buat air milo pulak ?? what should i do ? "erm, yela kak" itulah jwpn aku ..

aku biarkan ayam aku , aku buat keje org len ..baik kn kau aniq ?? sabar sabar .. then dngar pulak budak kitchen pggl name aku .. tak boleh handle ..product tak keluar ..adoiyai ..

then aku jerit kebengangan "ANIQ TGAH BUAT AYAM!!" .. panas seh ! tapi aku ade satu improvement yang aku adelah buat aku senyum mase tu ..sepatotnye ayam patot masak dalam mase 10 minit dalam minyak tu .. biasenye kalau aku buat ayam dlm trip yg ke 2 masih ade baki lbh kurg 2 minit lebih la dr mase yg aku rendam ayam yg trip pertama ..

yg buat aku senyum nye ..lepas aku dah tolong budak kaunter buat air ribena .. then air milo baki mase ayam yg trip pertama aku tadi masih berbaki 1minit .. pergh , aku tak tau cmne ek ,aku rase aku buat biase je ..alhamdulillah la.. 1 improvement aniq!

dyorg still tak leh handle ..then aku masok kitchen balek ..ape la dyorg nie ..bukan nk mengutuk or berlagak tau.. tapi kn korg dah lame keje ..

nie part yg best nie .. bile customer dah kurang je akak HQ datang rapat ngan aku .. dye tnye aku "awak nie CREW TRAINER ke?" ..aku terkejut gak .. aku pon jwb la "tak la kak,saye crew biase je" ..then dye ckp "bgos" then dye blah ..

crew trainer means org yg mengajar budak2 yg baru masok mcd nie and org2 yg lame je boleh jadi crew trainer ..bukanlah cm aku baru 5bulan keje .. tapi bangge tu tetap ade la .. tapi dalam hati je la .. tak penah aku suarakan kt org len selain kt blog aku nie :)

assalamualaikum

No comments: